DarkBatman - Bermulanya Sebuah Transformasi

Aqiqah dalam Islam dan hikmahnya..

Hari ini, darkbatman ingin berkongsi serba sedikit tentang aqiqah dan hikmahnya memandangkan setiap daripada umat islam diwajibkan aqiqah dan saya rasa tak semuanya tahu dengan tepat apa itu aqiqah, hukum melakukan aqiqah dan tujuan kita semua melakukan aqiqah. heh! Terasa macam ustaz aie lak. hakhak!

Dari segi bahasa :

  • Rambut yang berada di kepala bayi yang baru dilahirkan
  • Bererti “pertolongan”

Dari segi syarak :

  • Menyembelih kambing atau biri-biri untuk bayi yang baru dilahirkan
  • Kadang-kadang, kambing yang disembelih itu juga disebut sebagai Aqiqah

Hukum Aqiqah

Menurut kebanyakan ulama, hukumnya adalah SUNAT MUAKKAD (sunat yang sangat dituntut). Ia adalah salah satu sunnah yang dilakukan oleh Nabi SAW.


Dalil daripada hadith Nabi SAW

“Seorang anak terikat dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ke tujuh, dan dicukur serta diberi nama”.

(Hadith riwayat : Ahmad dan Tarmizi)

Tujuan Aqiqah

  • Sebagai salah satu tanda syukur kepada Allah SWT.
  • Untuk mensyukuri kelahiran seorang anak sebagai anugerah kurniaan daripada Allah SWT kepada kita.
  • Bertujuan untuk menjauhkan anak daripada gangguan syaitan.
  • Untuk mendapatkan keredhaan daripada Allah SWT.

Cara melakukan Aqiqah

  • Bagi bayi lelaki : Menyembelih dua ekor kambing (jantan atau betina)
  • Bagi bayi perempuan : Menyembelih seekor kambing (jantan atau betina)
  • Penyembelihan Aqiqah hendaklah dilakukan SEBAIK-BAIKNYA ketika anak berumur 7 hari.
  • Kalau tak dapat dibuat pada hari ke-7, maka boleh dilakukan pada hari yang ke-14
  • Kalau tak dapat buat pada hari ke-14, maka buatlah pada hari yang ke-21.
  • Dan kalau tak dapat juga dibuat pada hari ke-7, 14 atau 21, maka diharuskan ungtuk buat pada bila-bila masa pada hari-hari lain yang mampu dibuat.
  • Sebelum melakukan penyembelihan, adalah disunatkan untuk cukur dulu rambut bayi dan timbang rambut tersebut dengan perak. Kemudian, nilai rambut tersebut hendaklah disedekahkan kepada fakir miskin.
  • Semasa proses sembelihan dilakukan, adalah disuruh untuk kita menyebut nama anak yang ingin di Aqiqahkan itu.
  • Penyembelihan sunat dilakukan sesudah matahari terbit.
  • Daging sembelihan Aqiqah disunatkan untuk dimasak dan dijamu atau disedekahkan masakan itu kepada orang lain.
  • Masakan yang dibuat jangan terlalu pedas, sebaliknya buatkan ia sedikit manis.
  • Tidak dibenarkan untuk memecahkan tulang binatang yang disembelih. Contohnya nak buat sup tulang ker, adalah dilarang.

Aqiqah di zaman jahiliyah

Masa zaman jahiliyah pun rupanya dah ada amalan menyembelih kambing. Apabila adanya kelahiran anak, orang jahiliyah akan menyembelih seekor kambing dan menyapu darah sembelihan tu pada kepala bayi.

Aqiqah di zaman kedatangan Islam

Apabila adanya kelahiran, orang Islam akan menyembelih kambing, mencukur rambut dan menyapu bahagian kepala bayi dengan za’faran atau kunyit.

Adakah hanya kambing saja binatang yang boleh dibuat Aqiqah?

TIDAK, selain kambing, ada juga binatang lain yang boleh dijadikan Aqiqah. Menurut ulamak, berikut ini adalah binatang yang boleh dijadikan sebagai Aqiqah.

  • Unta (berumur antara 5 ke 6 tahun)
  • Lembu atau kerbau (berumur 2 ke 3 tahun)
  • Kambing atau biri-biri (telah berumur 2 tahun atau dah bertukar gigi)
  • Kibas (dah berumur 1 tahun atau dah bertukar gigi)

* Binatang yang dipilih untuk Aqiqah juga disyariatkan mesti yang TIADA KECACATAN.

Hikmah dan kebaikan melakukan Aqiqah

  • Sebagai bukti kesyukuran dan rasa gembira atas kurniaan dan anugerah daripada Allah serta diiringi dengan doa agar anak menjadi insan yang soleh.
  • Menjadi iktibar dan pengajaran kepada ibu bapa atau orang tua supaya sanggup berkorban dan bersusah payah demi anak-anaknya.
  • Melepaskan penghalang pada bayi untuk memberikan syafaat kepada ibu bapa mereka kelak.
  • Melindungi anak daripada gangguan syaitan
  • Dengan daging sembelihan Aqiqah, orang-orang miskin dan jiran tetangga dapat berkongsi kegembiraan atas anugerah kurniaan anak tersebut.

Peringatan!

Jika seseorang mengetahui bahawa ibu bapanya belum menyembelih Aqiqah untuknya, maka adalah digalakkan baginya untuk melakukan Aqiqah. Nabi SAW juga telah mengadakan Aqiqah untuk diri Baginda setelah diangkat menjadi Rasulullah SAW.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Tentang Penulis

Fulltime Blogger

» Lihat semua kiriman yang dibuat oleh

« Artikel Sebelum Ini

10 Komen Telah Pun Ditulis Setakat Ini

  • ok, silalah amek perhatian yer parents sekalian…alhamdulillah!! anak jantanku suda lepaih….

  • 2la.. aie lom ade anak so xleh wt lg..hehe

  • bgus info ni..nti ada anak sng la skit nk buat sbb dh thu..thanks darkbatman for sharing..^__^

  • kalau dia dah tua bangka pun boleh buat lagi ke bro? bro ckap digalakkan, maka ianya tak wajib. Gitu ke?

    With Love,
    Gathering Geng Blogger 2010 Meriah dan Berinformasi dan Despicable Me-It’s so fluffy, I’m gonna die!

  • thax for sharing…sgt2 bguna ilmu ni..

  • nasib mak ayah den dah buat aqiqah dah dekat den

  • salam ziarah..singgah sini sambil follow2 me too..

  • ni la entry yg ditaip dikala melayan budak2 gila tu kt FB ek aie?
    hahahaha

    • tau xpe.. nk wt en3 merapu xleh cz asyik pk idea nk kene kan ery..hehe

  • Good entry (especially as you quoted the hadith with sources as well).. nice to see this side of you too :)