DarkBatman - Bermulanya Sebuah Transformasi

Cara Membina Otot

Sukan bina badan memerlukan kita membakar kalori, jadi kita perlu makan (amik kalori) melebihi jumlah kalori yang dibakar. kadang2 kite rase kita dah buat latihan yang betul, tapi kenape badan tak besar2 jugak….mane nak besar kalu jumlah kalori yg dibakar lebih kurang je ngan ape yang kita makan.
Untuk org dewasa, makan 2500 kalori setiap hari sudah memadai, tetapi bagi yang mahu membina badan, anda kene makan 4000 kalori setiap hari.

Pastikan makanan yang dimakan kaya dengan protein kerana protein lah yang membina blok2 otot pada badan anda.kalau boleh makan protein setiap 2-3 jam menyediakan protein yg secukupnya untuk badan.

Kurangkan makananan yang byk gula, lemak dan asid lemak trans. Bagi yang baru berjinak2 dgn sukan ini, anda tidak boleh sewenang-wenang nye untuk mengankat beban yang berat kerana anda perlu pastikan badan anda bersedia untuk itu.

Mulakan dengan aktiviti rutin yang memberi faedah pada diri anda (contohnya jogging, skipping). jangan pulak anda selama ni xpernah bersenam, tetiba nak angkat berat. pastikan anda berjogging dulu bagi mendapatkan stamina. Selain dr jogging, anda boleh berenang, berbasikal malah kerja berkebun juga boleh!


Bila anda meletakkan impian anda untuk mendapatkan otot yang cantik, andalah yang bertanggungjawab untuk memastikan ianya tercapai 9ia memerlukan disiplin yang tinggi). sememamangnya anda perlu untuk mengambil makanan tambahan, tetapi selamatkah ia pada badan anda?

Jadi pastikan anda mempelajari tentang sesuatu produk dahulu, mendapatkan pandangan doktor atau pandanagn yang lebih pakar adakah ia boleh atau tidak. Ini adalah kerana sesetengah produk memang bagus untuk kita tetapi bukan untuk orang lain.begitu juga sebaliknya.

Mungkin anda makan satu scoop sudah memadai, tetapi bg org lain 2 scoop baru mencukupi.(badan manusia ni kan unik). Yakinlah bahawa anda boleh memiliki badan yang cantik tanpa mengira bagaimana rupa anda sekarang. Hasil akan datang dengan sesi latihan, bukan datang tergolek!anda memerlukan jadual latihan yang sesuai untuk menjadikannya satu kenyataan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Tentang Penulis

Fulltime Blogger

» Lihat semua kiriman yang dibuat oleh

« Artikel Sebelum Ini

2 Komen Telah Pun Ditulis Setakat Ini

  • salam..saya mempunyai genetik yang makan bnyak mane pown ttap x besar..saya boleh kate kerap juga pergi gym skadar suka..jika lau saya mngambil protein rev mass + workout,boleh ke badan saya mnjadi besar?

  • thanx fr the info.. actually dh agak lme x bkak darkbatman..tetibe ade link kt inbox mail…hehe.. mmg tgh berusaha ntuk naek kn berat bdn.. tp mkn cket dh kenyang.. huhu.. kwn2 sume suruh pg gym ..haha..