DarkBatman - Bermulanya Sebuah Transformasi

Jadual Kalori Dalam Makanan

Bagi mereka yang menjaga kesihatan dan juga mencari jadual pemakanan yang betul, saya sertakan untuk anda hari ini. Selepas ini, saya harapkan anda semua dapat mengawal dan mengetahui jumlah pengambilan makanan yang betul. hehe!


TENAGA MAKANAN/KALORI

Lemak 1 gram = 9 kalori
Karbohidrat 1 gram = 4 kalori

Protein 1 gram = 4 kalori


BIJIRAN


Bil

Makanan

Kalori (kal)

Lemak(g)

1

Nasi 1 ½ cawan (200g)

260

0

2

Nasi lemak sepinggan (230g)

400

13

3

Nasi goreng telur sepinggan (330g)

635

25

4

Nasi briyani sepinggan dan ayam (490g)

880

35

5

Nasi minyak sepinggan (245g)

445

12

6

Bubur nasi ayam semagkuk (595g)

215

7

7

Mee goreng sepinggan (400g)

660

21

8

Mee sup semangkuk (560g)

380

15

9

Mee hoon goreng sayuran sepinggan (365g)

550

17

10

Lor-mai-fan semangkuk (200g)

445

9

11

Roti putih 2 keping (60g)

156

0

12

Roti canai sekeping (60g)

190

6.5

13

Capati sekeping (60g)

180

5

14

Thosai sekeping (80g)

150

2

15

Pau ayam sebiji (85g)

203

2.2

16

Cornflakes kosong secawan (40g)

160

2


BUAH-BUAHAN


Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Tembikai sepotong (130g)

20

0

2

Betik sepotong (120g)

45

0

3

Pisang emas 2 biji (100g)

76

0

4

Durian 5 ulas (190g)

64

1.5

5

Limau sebiji (150g)

42

0

6

Jambu batu ½ biji (120g)

55

0

7

Nenas sepotong (130g)

59

0

8

Epal sebiji (130g)

63

0

9

Ciku sebiji (65g)

44

0

10

Mangga sebiji (230g)

103

0.5


LAUK-PAUK


Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Ikan kembung kari berkuah (80g)

85

3

2

Ikan tenggiri goreng bercili (55g)

142

10.5

3

Ikan kembung goreng (50g)

140

7

4

Ikan senangin masam masin berkuah(100g)

210

11

5

Daging lembu masak kari berkuah(90g)

130

5

6

Ayam kari dengan kulit berkuah(125g)

250

17

7

Ayam goreng peha(120g)

255

18

8

Ayam tandoori tanpa kulit (125g)

220

15

9

Sambal udang (40g)

70

5

10

Sambal sotong (45g)

55

3

11

Telur goreng (53g)

110

5

12

Taukua goreng (100g)

110

5

13

Tau hoo kukus (100g)

70

3

14

Kacang panggang dalam tin (50g)

40

0

MINUMAN


Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Minuman berkarbonat (285g)

120

0

2

Minuman kotak (250g)

105

0

3

Minuman ‘O’ campur gula sesudu (5g)

20

0

SAYUR-SAYURAN


Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Dalca sayur (80g)

75

3

2

Sayur campur (50g)

44

4

3

Kangkong goreng belacan (50g)

60

7

4

Kacang panjang goreng (50g)

40

2

5

Timun (80g)

13

0

6

Tomato (90g)

20

0

7

Pegaga (25g)

10

0

8

Kailan goreng (50g)

50

2.5

9

Terung goreng (50g)

40

2.5

KUIH-MUIH


Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Kuih kasui dengan kelapa (100g)

160

1.7

2

Kuih lapis (90g)

130

1

3

Bingkai ubi kayu (100g)

220

4.5

4

Cekodok pisang (70g)

180

4.5

5

Popia goreng (50g)

130

6

6

Popia basah (50g)

95

3.5

7

Pisang goreng (65g)

170

7

8

Kek biasa (20g)

87

4

9

Karipap (40g)

130

6

10

Sandwich sardin (30g)

70

1.7

11

Bubur kacang (230g)

100

0.2


MAKANAN SEGERA


Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Ayam goreng (60g)

130

9

2

Nugget (20g)

60

3

3

Kentang lecek (100g)

1

90

4

Coleslow (90g)

75

3.5

5

Burger keju (155g)

425

18

6

Kentang goreng (125g)

405

22

7

Sate ayam (15g)

35

2

8

Pizza keju (100g)

240

6


HASIL TENUSU


Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Susu tepung penuh krim (7g)

33

2

2

Susu tepung tanpa lemak (7g)

25

0

3

Aiskrim (90g)

390

12

4

Yogurt perisa buah (150g)

130

6

5

Yogurt rendah lemak (150g)

90

0

6

Susu pekat manis (21g)

71

2.5

7

Keju cheddar (18g)

58

4

8

Mentega (10g)

75

8

Jom baca tips untuk kuruskan badan dengan cepat supaya dapat memberikan kesan yang luar biasa dengan gabungan kalori yang telah diberikan untuk anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Tentang Penulis

Fulltime Blogger

» Lihat semua kiriman yang dibuat oleh

« Artikel Sebelum Ini

14 Komen Telah Pun Ditulis Setakat Ini

  • wah
    sudah boleh jadi dietician nih
    hehe
    thanx for da good info bro

  • wow…baru tahu apa kandungan n jumalah kalori dalam makanan feveret kita..
    hehe…

  • agak – agaknya berapalah hitungan untuk kuih bangkit mak andak tu ye..

  • thank for the chart:)

  • huih… gile ah kntang lecek dia pnye lmak je dh 90! pttlah dlu aku mbesar dgn sht bro… pasni jgn hrap nk mkn lg.. oh yer… knp xde review ttg dging kmbing ek? saintis barat ckp lmak dia lbh tinggi dpd dgng lmbu,(propaganda kot) but dlm Islam dging kmbing digalakkn mkn sbb kndgn lmak yg rendah.. Nabi pun Suke mkn dging kmbing nih. hrp nt blh tlg jlaskn spye org xslh angp dgn dgng kmbing nih.. sbb dh trlalu rmai yg fobia nk mkn dging kmbing yg sdp n brkhsiat nih..

  • [...] ”otot terhasil daripada apa yang kita makan”. Apa yang anda kena tahu lebih adalah cara mengira kalori harian makanan yang diperlukan untuk supaya dapat membakar kalori dengan [...]

  • wah bro, this is naise~susah nk cari nasihat pemakanan mengikut cara pemakanan orang malaysia kat tenet nih~
    thanks~

  • boley ta diet ni mengembalikan bentuk tubuh?

  • kalori mee hoon sup?

  • Hey there! Great post! Please do keep us posted when I will see a follow up!

  • info yang cukup baguih, bukan macam pak menteri kesihatan tiong lai yg tau bagi arahan shj, adakaa dia suruh org kantin kena istihar semua jumlah kalori setiap barang yg dijual, macamlaa dia dah bagi kursus kalori kat semua orang termasuk budak2 sekolah. pak menteri nii kena pi mengaji dulu, baru bagi kenyataan dan arahan.

  • memang berguna info ni,thanx,,,

  • [...] yang betul”otot terhasil daripada apa yang kita makan”. Apa yang anda kena tahu lebih adalah cara mengira kalori harian makanan yang diperlukan untuk supaya dapat membakar kalori dengan [...]

  • good info bro..actually skang tgh mngamalkan diet..cuma still searching for the right menu to be taken everyday..for the time being i cycling 3 times a week total 40km per week and alhamdulillah..i lost 4 kg in one and a half week….