DarkBatman - Bermulanya Sebuah Transformasi

Menu Diet untuk Kurus dan Sihat

Ramai yang mencari tentang menu diet harian untuk menguruskan badan. Jadi hari ini, saya sertakan dulu sarapan pagi, tengahari dan petang untuk anda amalkan setiap hari supaya nampak lebih sihat. hehe!

Pilihan sarapan pagi ;

Semangkuk oat dan nescafe
Sekeping roti canai dan kuah dal dan secawan teh o
2 keping roti mil penuh , 4 sudu tuna dangan timun dan salad serta air soya.
Semangkuk bijirin fiber dan secawan teh o
2 ketul popia basah dan segelas teh o
2 biji karipap kentang dan secawan nescafe 0
2 keping roti bakar serta jam dan segelas susu.
2 biji telur setengah masak dan secawan kopi.

Pilihan Makanan tengahari.
Padankan dengan air suam dan minum segelas air sebelum makan

1/2 senduk nasi dan 1/2 senduk kacang buncis goreng dan seketul ikan tongkol masak kuah.
1/2 senduk nasi dan 1/2 ikan kembung bakar dan ulaman dan setengah sudu sambal belacan.
Setengah senduk mee hoon goreng
1 mangkuk kecil bubur ayam/ikan dan 1/4 telur masin
Kweyteow sup
1/2 cawan makaroni goreng
1/2 senduk nasi dan 1/2 ekor ikan masak halia (kukus) dan 1/2 senduk sayur campur.
1/2 senduk nasi dan seketul ayam dada masak sup
1/2 senduk nasi dan ayam dada masak paprik.
1 senduk nasi satu mangkuk besar kerang rebus dan cili sos.
1 senduk nasi,tauhu goreng dan satu senduk sayur campur.
1 mangkuk  mee wantan.
1/2 mangkuk pasta
1/2 senduk nasi putih, dan seekor ikan kerisi dan 1/2 senduk sayur kubis
1/2 nasi goreng kampung dan lai chee kang
1/2 nasi putih ,sambal tempe ikan bilis dan sup bayam.

Pilihan makanan ganti makan malam

2 ketul popia basah dan jus tembikai.
1 mangkuk rojak buah
Sanwich sardin dan segelas susu rendah lemak.
Sebiji buah naga
5 keping biskut dan secawan milo panas.
1 mangkuk salad buah.
Semangkuk tau fu fa
Satu biji jagung rebus.
Segelas jus tomato.
Seketul tahu sumbat dan segelas soya.
1 ketul pau kukus dan susu rendah lemak
1 cawan yogurt asli

P/s: Cuba sesuaikan makanan dengan selera anda supaya anda tidak mudah jemu! Menu diet sihat ini anda boleh ubah tetapi mengikut kalori yang sama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Tentang Penulis

Fulltime Blogger

» Lihat semua kiriman yang dibuat oleh

« Artikel Sebelum Ini

49 Komen Telah Pun Ditulis Setakat Ini

  • waaa,,banyak menu ni,,leh cuba satu per satu

    • hehe.. bleh bro

    • huhuhu………… dia ni… ade jer nak menyampuk…. huhuhuh

  • nak try la…
    teehehe.
    :) )

    • sile2..hoho

    • ok…….. jangan malu2…….

    • ade mase ke bro?hee

    • ada punya

  • apasal take kari kambing ekk??

    • kdg2 selera org berbeza bro.. :)

  • thax for info bro..really help me yg sdg giat berdiet..ehehehe

    • berdiet ker? join x yg blb 2?

  • diet ? orang pompuan suka diet .. hik hik

    boleh cuba nie klau rajin ..

    • haha..klau yer? rajin ker klau adeeee klau?pening lak bace.hoho

    • mmg pening pon .. hak hak

  • kalau dah kurus leh je kan makan pe pun..hehe

    • btol gak 2..xyh susah2 nk plan diet.haa

  • tq aie, btw, nt txt ye.

    • haha..dh stat blom ne?

  • kalo dah sedia kurus camne….hahahhaha

    • klau dh sedia kurus, kene jaga bg xde penyakit laa jwbnye.hee

  • tapi kan…..roti canai tu macam…err…sesuai ke utk diet…?

    • klau pg kita amek roti canai, biler tghari o ptg 2 kena sesuaikan utk kalori.. kita mkn ape2 pun yg penting kene tau jumlah kalori so badan kita tetap xnaikkk.heee

  • lapo wei..hehehhe

    • hahaha.. sbr jela

  • hihihi…boleh ke aku nak ikut semua ni??
    kah3

    • haha.klau rajin ko ikutla bro.hee

  • uh….kalo nk naikkan berat badan bg hard gainer? sires da penat orang kata kurus cam penagih dadah

    • ohh.. yg 2 ade gak tipsnye..nt aku share kan bro

    • peh. thanks der. you’re da best, dude.

  • beres, pagi esok nok sarap ngan roti bakar,haha

    • hhaa. nk diet ker bro?

  • lama tak update pasal kesihatan yek

    • 2laa.. agak lame..sblm ne bz sket.hee

  • aie this is coolest!! thank you!!

    • ur welkam..hrp membantu.. :)

  • hehe.. berat xnaik2 ker? nt aie share kan yerr.

  • baiklah! T_T
    terima kasih untuk info ini.
    harap bermotivasi selalu. Y_Y

  • Salam.. Hi.. ermmm kata pantang besar makan nasi. tp kat menu diet ni ada gak nasi… ni nak tanya.. byk2 buah2an, buah yg mana elok di makan untuk kurus?

    • pantang besar? mcm ne.. mesti awk xphm ne..
      dlm setiap entri saya salu tekankan, if nk diet,1st kontrol mkn..kontrol 2 dlm kontek jgn terus xambik nasi.. slow2 kurangkan sampai 1 tahap bleh ganti ngn mknan lain.skg ne utk kurus, kena amalkan menu diet yg sihat.. utk buah, digalakkan amek epal n cherry..

  • salam… hye darkbatman… :)

  • best sgt topic nih!! nk join la!!

  • dah sebulan lebih diet, dah kurangkan 10kg! alhamdulillah. berat bdan naik gara2 asyik kuar ngn mber2 U mkn mkn.. skrg x da.. takut huhu…

  • kalu gemuk boleh ker makan sumer menu nie……
    x gemuk lagi ker..takut la

    • bukan mkn sume menu ni..hahah, makan satu2 hidangan la…tu cume pilihan…boleh pilih la yg mane2…

  • [...] Menu Diet nak kurus biasanya aku banyak dapat dari luar negara tapi dalam darkbatman, aku guna versi untuk Malaysia. Sesuai untuk kita semua mencari panduan makanan yang betul jadi cepat sikit badan mengecut. Muahahahahaaa! [...]

  • Ye .. Nak kena amalkan nih .. Badan dah membelon sgt2 dah nih .. Aduyaaaiii … Jalan jauh skit pun dah sempuuutttt .. huhuhuu

  • Thanks for the recommendation! ;) I will try! ;)