DarkBatman - Bermulanya Sebuah Transformasi

Punca Kejang Otot l Cara Mengatasi?

Sebelum ini, ramai yang kerap bertanya pada saya ”kenapa badan akan rasa sakit – sakit setelah melakukan exercise?” Sebenarnya, apa yang dialami boleh dikatakan sebagai kejang otot. Sakit otot dan sendi ini dibahagikan kepada dua iaitu kekejangan otot atau ketegangan otot.

Punca ketegangan dan kejang otot ini mungkin kerana anda terlalu aktif atau setelah anda melakukan sebarang rutin senaman. Jika ia berlaku selepas anda melakukan latihan di gym, anda tak perlu risau. Rasa sakit sendi itu menunjukkan aktiviti kecergasan anda berkesan.

Apa yang perlu anda lakukan? 30 minit sebelum anda melakukan sebarang aktiviti atau ke gym, pastikan anda makan dan begitu juga 30 minit selepas aktiviti tersebut.

Makanan yang sesuai adalah seperti susu yang mengandungi ”whey protein”; makanan daripada karbohidrat yang ringkas seperti buah – buahan untuk memberikan tenaga dan sumber protein bagi membantu pembinaan otot. Fuhh,panjang lebar. hehe!

1- 2 jam selepas bersenam, baru lah anda boleh mengambil makanan yang biasa. Kekejangan otot juga merupakan simpton badan anda sedang dehidrasi juga kekurangan garam.

P/s: Seeloknya, sebelum melakukan latihan di gym, jangan lupa melakukan aktiviti regangan badan bagi mengelakkan masalah ketegangan otot. 20 minit pun dah cukup sebenarnya cuma anda kena rajin. hehe!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Tentang Penulis

Fulltime Blogger

» Lihat semua kiriman yang dibuat oleh

« Artikel Sebelum Ini

19 Komen Telah Pun Ditulis Setakat Ini

  • Aku selalu kejang masa waktu tidur malam… Kaku kejap kaki aku..

  • Haha
    aku selalu sgt kejang2 otot masa dulu2
    sekarang dah kurang skit

    kurang protein kata doktor

  • memang perit bila otot kejang.. rase nak nangeh pun ada, kejung terus badan adehh haha

  • huhu..thank 4 that info..aku kejang otot jarang la..cume cpt pnt je..:)

  • owh
    macam tu rupenye
    tapi kalau tak bersenam tetiba kene kejang otot jugak camne ye??
    huhu

  • dah lama tak kena kejang otot…last masa pregnantkan TWINS…
    ohhh…sampai takleh bangun!

  • mmg sakit oooo kalo kejang otot….dulu slalu ms tengah tengah malam kejang kaki..tapi skang dah takda kecuali terlalu letih..hehehehehehe

  • salam.. selalu kena kejang otot bila cuaca sejuk.. esp part betis … ishhh nak kata main bola.. idaklah pulak.. heheheee.. kata org tua2… kurang makan garam… xtaulah betul or not.. heheee

  • tak exercise pun selalu kejang otot. camne tu eh? hehe.

  • whoaaa…dulu slalu kejang otot…sob sob… T_T

  • bro, dulu belajar physio ke?hehehe

  • seriously…
    1st time ke gym…
    blik umah, esok pagi…
    sume bdn sengal2…
    otot terkejut kot
    tapi lame2 ok da..
    xD

  • salam brother Dark…
    thanks for d tips dude
    lagi satu petua, makan ikan bilis goreng
    boleh mengurangkan kekejangan otot..

  • Salam bro,
    memang selalu kena kejang otot ni.
    Bukan apa,sebab malas nak buat regangan hehe.

  • aku selalu kejang otot masa tidur…
    dari apa yg aku belaajar kurang zat besi…

  • bro, kalau cramp masa tidur ada tips tak nk elakkan mcm mana?
    rasanya cramp sewaktu tidur itu jauh lbh sakit berbanding sewaktu bersukan/beriadah
    klu hari sejuk tuh, perghh mau terloncat-loncat bangun tidur

  • Ya, betul! minum kopi sejam sebelum bersenam pon bagus!!

    http://blog-tips-kurus.blogspot.com/2010/10/put-on-weight-tips-to-work-out.html

  • [...] Bukan apa, apabila dah terbiasa dengan cara begini, otot anda tidak akan mengalami kejutan dan ketegangan otot dapat [...]

  • aku dulu diberitahu kalo cramp…maknanya kurang garam dalam badan. Mamat fisio ni cakap, beli air 100 plus pastu tambah sikit garam dalam air botol tu ..insya Allah pastu ok..